نظام نمودی و نمودگردانی در گویش لری بختیاری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه زبانشناسی- دانشکده ادبیات و علوم انسانی- دانشگاه شهید بهشتی- تهران -ایران

2 عضو هیئت علمی گروه زبانشناسی دانشگاه َشهید بهشتی

10.22099/jill.2025.53207.1425

چکیده

نمود یک مقوله‌ی معناشناختی است که می‌توان آن را از دو منظر واژگانی و دستوری بررسی کرد. در این پژوهش ضمن بررسی نمود واژگانی بر اساس آرای وندلر (1957) و آزمون‌های دوتی (1979) و جکندوف (1983) و ارائه‌ی نظام نمودی واژگانی لری بختیاری، به این پرسش‌ها پاسخ دهیم: چه مؤلفه‌هایی بر تعیینِ نوع نمود دستوری در لری بختیاری مؤثراند و چگونه می‌توان تأثیر بافت را بر تغییر نوع نمود (نمودگردانی) تبیین کرد؟ این پژوهش، توصیفی‌تحلیلی است. داده‌ها از طریق مصاحبه با 5 گویشور بومی ‌لری بختیاری جمع‌آوری شده است. در این پژوهش، علی‌رغم کفایت آزمون‌های دوتی (1979) و جکندوف (1983) در برخی محمول‌ها و تمیز انواع نمود از یکدیگر، عدم تبیین روشن و گاهی خلط انواع نمود مشاهده شد. ویژگی‌های غایت‌مند و غیرغایت‌مند افعال و رفتار نمودی آن‌ها، تابع بافت معنایی، کاربردشناختی، قیدها و نمود دستوری است و می‌تواند منجر به تغییر طبقه‌ی نمودی شود؛ غایت‌مند و غیرغایت‌مند بودن، ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ یک ویژگی ‌‌‌ است نه یک طبقه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی‌‌ نمودی. بعلاوه، ابزارهای صوری و معنایی مانند فعل کمکی «dâʃten» پیشوند «e» و قید «haj» استمرار عمل را نشان می‌دهند و گاهی به وقوع فعل در آینده یا در شرف تحقق آن دلالت دارند. با وجود به‌کارگیری یک محمول مشترک برای برخی از کنش‌های مختلف در بختیاری، نوع نمود نقش تعیین‌کننده‌ای در تشخیص نوع کنش ایفا می‌کند. این یافته‌ها بر ضرورت تحلیل جامع، بافت‌محور و کاربردشناختی در شناسایی و طبقه‌بندی نمود افعال در لری بختیاری تأکید می‌کند. بختیاری در نظام نمودی خود، هر سه طبقه‌ی نمودی ایستا، کنشی و لحظه‌ای را شامل می‌شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Aspectual System and Aspectual Shift in Bakhtiari Lori Dialect

نویسندگان [English]

  • Fateme Salahshouri 1
  • zeinab Mohammad Ebrahimi Jahromi 2
1 Department of Linguistics- Faculty of Letters and Humanities- Shahid Beheshti University- Tehran- Iran
2 associate professor of linguistics Linguistic Department, Faculty of Letters and Humanities ,Shahid Beheshti University
چکیده [English]

Aspect is a semantic category which can be examined from lexical and grammatical perspectives. This study investigates the lexical aspect of Lori Bakhtiari verbs based on Vendler’s (1957) framework and the tests proposed by Dowty (1979) and Jakendoff (1983), and aims to answer the following research questions: (1) Which factors influence the determination of grammatical aspect in Lori Bakhtiari? (2) How can the effect of context on aspectual shifts (aspectual modulation) be explained? The study employs a descriptive-analytical approach. Data were collected through interviews with five native Lori Bakhtiari speakers Despite the adequacy of Dowty’s (1979) and Jakendoff’s (1983) tests, some predicates showed ambiguity or occasional overlap in their aspectual classification. The telicity and atelicity of verbs, as well as their aspectual behavior, depend on semantic, pragmatic, and syntactic context, and can lead to shifts in aspectual classification; therefore, telicity and atelicity should be regarded as features rather than as separate aspectual classes. Additionally, formal and semantic devices such as the auxiliary verb dâʃten, the prefix e-, and the adverb haj indicate the continuation of an action and, in some contexts, refer to its future occurrence or imminent realization. Even when the same predicate is used for different actions in Bakhtiari, the type of aspect plays a decisive role in identifying the kind of action. These findings underscore the necessity of a comprehensive, context-sensitive, and pragmatic approach in identifying and categorizing verb aspect in Lori Bakhtiari. Overall, the Bakhtiari aspectual system includes the three primary classes: stative, activity, and punctual.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Lori Bakhtiyari
  • Grammatical aspect
  • Lexical aspect
  • Aspect shift
  • Dialectology

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 02 آذر 1404
  • تاریخ دریافت: 22 اردیبهشت 1404
  • تاریخ بازنگری:
  • تاریخ پذیرش: 21 آبان 1404