بررسی بازنمایی راهبردهای ادب کلامی براساس نظریه براون و لوینسون: مطالعه موردی کتاب فارسی بیاموزیم

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

10.22099/jill.2025.54406.1448

چکیده

پژوهش حاضر چگونگی بازنمایی ادب در جلد دوم و سوم مجموعه فارسی بیاموزیم را بررسی نمود. در این راستا، مکالمه‌های درس‌های این دو جلد از مجموعه استخراج و داده‌ها براساس نظریه ادب براون و لوینسون (1987) که شامل چهار نوع راهبرد اصلی ادب (کاملاً صریح، ایجابی، سلبی و کاملاً غیرصریح) است، کدگذاری شدند. سپس، بسامد و درصد استفاده از هر راهبرد ادب محاسبه شد. یافته‌ها حاکی از آن بود که در هر دو جلد این مجموعه، پربسامدترین راهبرد ادب، ادب کاملاً صریح و کم‌بسامدترین راهبرد، ادب کاملاً غیرصریح بود و ادب ایجابی و سلبی نیز به ترتیب در رتبه دوم و سوم قرار داشتند. در ادامه، داده‌ها برای تحلیل آماری هنجارسازی شدند و سپس با استفاده از آزمون مجذور خی، دو جلد ازنظر بازنمایی ادب مقایسه شدند و نتیجه به‌دست‌آمده تفاوت آماری معناداری را بین دو جلد نشان داد. به‌طور کلی، بسامد راهبردهای ادب در جلد سوم کتاب نسبت به جلد دوم روند کاهشی داشت، به این صورت که از بین چهار راهبرد ادب موجود، بسامد سه راهبرد ادب کاملاً صریح، سلبی و ایجابی در جلد سوم کاهش یافته بود و فقط ادب کاملاً غیرصریح به‌طور مساوی در بین دو جلد تقسیم شده بود. یافته‌های این پژوهش می‌تواند به مؤلفان و طراحان کتاب‌های آزفا کمک کند اصلاحات مورد نیاز را در ویراست‌های بعدی این مجموعه یا کتاب‌های آتی آزفا اعمال نمایند. همچنین، با آگاهی یافتن از کاستی‌ها، مدرسان می‌توانند محتوای آموزشی تکمیلی مورد نیاز برای کلاس‌هایشان را تهیه نمایند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Examining the Representation of Verbal Politeness Strategies Based on Brown and Levinson’s Theory: A Case Study of the Farsi Biamouzim (Let’s Learn Persian) Series

نویسندگان [English]

  • Fatemeh Zahedi
  • Zahra Alimorad
Shiraz University, Shiraz,, Iran
چکیده [English]

This study examined the way politeness is represented in two volumes (Volumes 2 and 3) of “Let’s Learn Persian”. To achieve this, the conversations were extracted and the data were then coded based on Brown and Levinson’s politeness theory (1987), which includes four main politeness strategies: bald on-record, positive politeness, negative politeness and off-record. The frequency and percentage of each politeness strategy were then calculated. The findings revealed that in both volumes of the series, the most frequent politeness strategy was bald on-record and the least frequent was off-record, with positive and negative politeness ranking second and third, respectively. The data were then normalized for statistical analysis, and the two volumes were compared in terms of politeness representation using the chi-square test. The results indicated a statistically significant difference between the two volumes. Overall, the frequency of politeness strategies in Volume 3 was lower than that of Volume 2. This was the case for three of the four politeness strategies: bald on-record, negative politeness, and positive politeness. Only off-record was equally distributed between the two volumes. The findings of this study can assist authors and designers of AZFA textbooks in implementing necessary revisions in future editions of the series or upcoming AZFA publications. Moreover, by becoming aware of existing shortcomings, instructors can develop supplementary instructional materials tailored to the needs of their classes.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Language Teaching Textbook Evaluation
  • Let’s Learn Persian Textbook Series
  • Pragmatics
  • Representation of Politeness
  • Teaching Persian to Non-Persian Speakers

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 28 آبان 1404
  • تاریخ دریافت: 09 مهر 1404
  • تاریخ بازنگری: 14 آبان 1404
  • تاریخ پذیرش: 28 آبان 1404