تأثیر آموزه‌های آوایی- واجی بر مهارت‌های خواندن و آگاهی واج‌شناختی دانش‌آموزان کاربر سمعک

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد زبانشناسی. دانشکده ادبیات و علوم انسانی. دانشگاه بیرجند. بیرجند. ایران

2 گروه زبان انگلیسی و زبان شناسی ، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران

چکیده

آگاهی واجی بر رشد مهارت خواندن مؤثر است ولی کودکان کم‌شنوا از دسترسی به اطلاعات شنیداری که امکان توسعه آگاهی واجی را فراهم می‌کند، محروم هستند. پژوهش‌ها نشان می‌دهند که با وجود اقدامات تشخیص و توانبخشی زودهنگام کم‌شنوایی، این گروه با ورود به دبستان، عملکرد ضعیف‌تری نسبت به همسالان شنوای خود در بعضی از جنبه‌های یادگیری و درک خواندن دارند. پژوهش حاضر در پی بررسی تأثیر آموزه‌های آوایی- واجی بر مهارت‌های خواندن و آگاهی واج‌شناختی این گروه از کودکان می‌باشد و از نوع پژوهش تک‌آزمودنی A-B با دوره پیگیری یک‌ماهه است. برنامه آموزشیِ آوایی- واجی حاوی آموزه‌های زنجیری و زبرزنجیری گفتار در 13جلسه تدوین شد و برای 4 آزمودنی شرکت‌کننده در این پژوهش، به صورت انفرادی اجرا گردید. آزمون خواندن «نما» (کرمی نوری و مرادی، 1387) و آزمون آگاهی واج‌شناختی (سلیمانی و دستجردی کاظمی، 1389) ابزارهای اندازه‌گیری این پژوهش بودند. تعیین اثربخشی از طریق توصیفی و محاسبه درصد بهبودی در هر یک از آزمودنی‌ها بود. نمرات آزمون نما و آزمون اگاهی واج‌شناختی همه آزمودنی‌ها نسبت به خط پایه، سیر صعودی داشته است. بهبودی هر چهار آزمودنی در آزمون‌های مزبور باتوجه به درصد بهبودی کلی (بین 25 تا 49 درصد) موفقیت‌آمیز بوده است. همچنین در مرحله پیگیری نیز ثبات مداخله حفظ شده بود. با توجه به یافته‌های پژوهش می‌توان گفت که آموزش توأمان ویژگی‌های زنجیری و زبرزنجیری گفتار بر مهارت‌های خواندن و آگاهی واج‌شناختی کودکان کم‌شنوا تأثیرگذار است. لذا ضرورت توجه به نتایج این نوع پژوهش‌ها در تدوین برنامه جامع برای آموزش ناشنوایان کارآمد می‌باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The effect of phonological training on reading skills and phonological awareness of hearing aid users.

نویسندگان [English]

  • tahereh khoshdell 1
  • Mohammad Amin Nasseh 2
1 Master's student in Linguistics. Faculty of Literature and Humanities. University of Birjand. Birjand. Iran
2 Department of English and Linguistics, Faculty of Literature and Humanities, Birjand University, Birjand, Iran
چکیده [English]

Researches shows that despite early detection and rehabilitation measures for hearing loss, this group performs worse than their hearing peers in some aspects of learning and reading comprehension upon entering elementary school. The present study aims to investigate the effectiveness of a phonological-phonological training program on reading skills and phonological awareness in this group of children and is a single-subject A-B study with a one-month follow-up period. The phonological-phonological training program, which included training in speech chain and super-chain features, was developed in 13 sessions and was implemented individually for 4 subjects participating in this study. The "Nama" reading test (Karimi Noori and Moradi, 2008) and the phonological awareness test (Soleimani and Dastjerdi Kazemi, 2010) were the measurement tools of this study. The effectiveness was determined through descriptive analysis and calculation of the percentage of improvement in each subject. The scores of the Nama test and the phonological awareness test of all subjects increased compared to the baseline. Considering the overall percentage of improvement of all four subjects in both tests, which is between 25 and 49 percent, their improvement was successful. Also, the stability of the intervention was maintained in the follow-up phase. According to the research findings, it can be said that the simultaneous training of the chain and super-chain features of speech is effective on the reading skills and phonological awareness of hearing-impaired children. Therefore, it is necessary to pay attention to the results of this type of research in developing a comprehensive program for their education.

کلیدواژه‌ها [English]

  • "
  • Hearing loss"
  • Reading skill"
  • Phonological awareness skill"
  • Speech suprasegmental features"
  • , "
  • Hearing aid"

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 16 مرداد 1404
  • تاریخ دریافت: 05 خرداد 1404
  • تاریخ بازنگری: 16 تیر 1404
  • تاریخ پذیرش: 16 مرداد 1404