تأثیر آموزه‌های آوایی- واجی بر مهارت‌های خواندن و آگاهی واج‌شناختی دانش‌آموزان کاربر سمعک

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران

چکیده

آگاهی واجی بر رشد مهارت خواندن مؤثر است ولی کودکان کم‌شنوا از دسترسی به اطلاعات شنیداری که امکان توسعه آگاهی واجی را فراهم می‌کند، محروم هستند. پژوهش­ها نشان می­دهند که با وجود اقدامات تشخیص و توانبخشی زودهنگام کم‌­شنوایی، این گروه با ورود به دبستان، عملکرد ضعیف‌­تری نسبت به همسالان شنوای خود در بعضی از جنبه­‌های یادگیری و درک خواندن دارند. پژوهش حاضر در پی بررسی تأثیر آموزه‌­های آوایی- واجی بر مهارت­‌های خواندن و آگاهی واج‌­شناختی این گروه از کودکان می­باشد و از نوع پژوهش تک­‌آزمودنی A-B با دوره پیگیری یک­‌ماهه است. برنامه آموزشیِ آوایی- واجی حاوی آموزه­‌های زنجیری و زبرزنجیری گفتار در 13جلسه تدوین شد و برای 4 آزمودنی شرکت­‌کننده در این پژوهش، به صورت انفرادی اجرا گردید. آزمون خواندن نما و آزمون آگاهی واج­‌شناختی ابزارهای اندازه­‌گیری این پژوهش بودند. تعیین اثربخشی از طریق توصیفی و محاسبه درصد بهبودی در هر یک از آزمودنی‌­ها بود. نمرات آزمون نما و آزمون آگاهی واج‌­شناختی همه آزمودنی­‌ها نسبت به خط پایه، سیر صعودی داشته است. بهبود هر چهار آزمودنی در آزمون‌های یادشده، با توجه به درصد کلی بهبودی (در بازه‌ی ۲۵ تا ۴۹ درصد)، موفقیت‌آمیز ارزیابی شده است. همچنین در مرحلۀ پیگیری نیز ثبات مداخله حفظ شده بود. بر اساس نتایج این پژوهش، آموزش هم‌زمان ویژگی‌های زنجیری و زبرزنجیری گفتار تأثیر مثبتی بر مهارت‌های خواندن و آگاهی واج‌شناختی کودکان کم‌شنوا دارد. لذا ضرورت توجه به نتایج این نوع پژوهش‌­ها در تدوین برنامه جامع برای آموزش ناشنوایان کارآمد می‌­باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Effect of Phonological Educational Program on Reading Skill and Phonological Awareness of Hearing Aid Users

نویسندگان [English]

  • tahereh khoshdell
  • Mohammad Amin Nasseh
Master's student in Linguistics. Faculty of Literature and Humanities. University of Birjand. Birjand. Iran
چکیده [English]

Introduction
Reading is not only a fundamental skill for learning, but also an important factor in interacting with the outside world. Hearing loss affects language development, including speaking, reading, and academic achievement. In general, weaknesses in reading skills are evident in many educational failures. The constant lack of auditory stimulation disrupts accurate representations of spoken words, including the development of awareness of the phonological structure of those words. This deficit in phonological processing of written words prevents hearing-impaired individuals from fully acquiring reading and writing. Phonological awareness skills develop less in hearing-impaired children than in normal children, and phonological awareness in hearing-impaired students develops limitedly due to their inability to perceive phonetic distinctions (Saedi-Manesh et al, 2018). Reading depends on phonological processing skills and oral language knowledge. In a longitudinal study to investigate the role of phonological awareness (PA) and morphological awareness (MA) on reading comprehension skills and vocabulary knowledge of hearing-impaired individuals, Chan (2022) studied 28 hearing-impaired Chinese children from the beginning of first grade to the end of second grade. The results of his study showed that both PA and MA significantly affect reading comprehension of hearing-impaired children through their effects on vocabulary knowledge.
 
Materials & Methods
A review of past research indicates that so far, phonological instruction and its integration with suprasegmental features have not been provided to strengthen reading skills and phonological awareness in hearing-impaired individuals, and on the other hand, previous educational programs have been implemented in the cochlear implant group. Therefore, the researchers decided to provide basic phonological instruction along with suprasegmental features in the form of an educational program to hearing-impaired students who use hearing aids and to examine its effectiveness in their reading skills and phonological awareness. The research method is experimental and in the form of single-subject designs, using the A-B method, with a one-month follow-up phase. The statistical population of the present study included all hearing-impaired students using hearing aids in regular elementary schools in Birjand in the academic year 1401-1402. After examining the entry conditions and obtaining consent from the family, finally four hearing aid users in the second grade were selected as research subjects. The “Nama” reading test (2008) and the “Phonological Awareness” test (Soleimani and Dastjerdi Kazemi, 2010) were the instruments of this study. In this study, the effect size was calculated using the Blanchard and Squares percentage improvement formula, and the PND tool was used for visual analysis. It should be noted that according to this formula, a score of 50 percent (reduction or increase in symptoms) is considered as success, scores between 25 and 49 percent as slight improvement, and finally less than 25 percent as failure of the intervention or treatment (Pooladi et al, 1401).
Improvement Percentage= ×100
 
Results & Discussion
The findings from the two tools, "Nama" and "Phonological Awareness", are presented and analyzed separately.
Examining the effectiveness whit the "Nama" reading test
The score of the "Nama" test is the sum of the scores of its three subtests, which were calculated nine times during the study, and then the percentage of improvement of each subject in three stages (end of intervention, end of follow-up, and overall percentage of improvement) was calculated based on the Blanchard and Squares formula. In the analysis of the "Nama" subtests, the highest effectiveness was related to the "Text Comprehension" subtest and the lowest effectiveness was related to the "Letter Symbol" subtest. The percentage of improvement in different stages is presented in Table 1.
 
Table (1)
Percentage of improvement of the "Nama" test




 


Subject 1


Subject 2


Subject 3


Subject 4




Improvement End of Intervention


31/9


36/9


33/3


30/8




Improvement End of Follow-Up


13/2


28/4


32/4


16/1




Overall Percentage of Improvement


34/7


41/8


43/2


39/4




 
According to Table (1), the effectiveness of the program in all subjects in the Nama test was successful, considering the overall improvement percentage above 25%. Their effectiveness is considered low considering the overall improvement percentage (between 25 and 49%).
Visual analysis of the "Nama" test in three evaluable situations showed that in all of those situations, POD was minimal, and PND reached 100. So the intervention and follow-up can be considered effective with a high probability.
Examining the effectiveness with the "Phonological awareness" test
The score of the "phonological awareness" test is the sum of the scores of its ten subtests, which were calculated 9 times during the study, and then the percentage of improvement of each subject in three stages (end of intervention, end of follow-up, and overall percentage of improvement) was calculated based on the Blanchard and Squares formula. In the analysis of the phonological awareness test, the highest effectiveness was in the "intermediate phoneme deletion" subtest and the lowest effectiveness was in the "phoneme combination" subtest. The percentage of improvement in different stages is presented in Table 2.
 
Table (2)
Percentage of improvement in the "Phonological Awareness" test




 


Subject 1


Subject 2


Subject 3


Subject 4




Improvement End of Intervention


30/8


33/3


36/9


31/9




Improvement End of Follow-Up


16/1


32/4


28/4


13/2




Overall Percentage of Improvement


39/4


43/2


41/8


34/7




 
According to Table (2), the effectiveness of the program in all subjects in the phonological awareness test was successful, with an overall improvement percentage of over 25%. The effectiveness in the second subject (50%) was considered good and in the other subjects (between 25 and 49%) was considered low.
Visual analysis of the "phonological awareness" test in three evaluable situations showed that in all of those situations, POD is at its lowest and PND is 100. So the intervention and follow-up can be considered effective with a high probability.
 
Conclusion
This study aimed to investigate the effectiveness of a phonological educational program on reading skills and phonological awareness of hearing-impaired students who use hearing aids. The results of this study showed that the use of this educational program, which is based on phonological teachings and the training of suprasegmental features, has improved the reading skills and phonological awareness of hearing-impaired students, especially their reading comprehension.
Phonological awareness has been identified as an important predictor of reading and writing development. Some phonological awareness skills such as “syllabic segmentation” or “rhyme awareness” which are acquired earlier tend to have lower predictive power, and another group of phonological awareness skills such as “phonemic segmentation” and “phonological manipulation” that are acquired later have higher predictive power. In a long-term study of rhyme awareness and its relationship to reading and writing development, it was observed that “rhyme sensitivity and awareness” is a necessary prerequisite for the skill of “phonological segmentation.” The skill of “phonological segmentation” also plays the most important role in learning to read (Dastajerdi Kazemi and Soleimani, 2006). In the present study, the scores obtained by all subjects at the baseline stages and before the intervention in the “phonological segmentation” subtest were low, and after receiving the training program, an upward trend in scores was observed.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Hearing loss
  • Reading skill
  • Phonological awareness skill
  • Suprasegmental features
  • Hearing aid
بیابانگرد، اسماعیل (1389). روش­های تحقیق در روان­شناسی و علوم تربیتی. تهران: نشر دوران
پولادی، شیرین. حسن­‌شاهی، محمد مهدی. ربیعی، محمد و باقری، ناصر. (1401). تأثیر درمان یکپارچۀ فراتشخیصی بر بهبود مشکلات رفتاری درونی‌سازی‌شده، تنظیم هیجان و همدلی کودکان دچار اختلالات اضطرابی. پژوهش­های علوم شناختی و رفتاری. 12(1). 141- 164.
ثمره، یدا... (1381). آواشناسی زبان فارسی (آواها و ساخت آوایی هجا). ویراسته رضا نیلی­‌پور و امید طبیب‌­زاده. تهران: مرکز نشر دانشگاهی
جاودان­فر، فهیمه (1398). اثربخشی آموزش آواشناسی بر بهبود عملکرد خواندن و نوشتن دانش­آموزان دارای اختلال یادگیری شهر شاهین‌­شهر. پایان­نامه منتشرنشده کارشناسی ارشد روان­شناسی تربیتی. دانشگاه پیام نور.
جلیلی‌آبکنار، ‌سیده سمیه. محمد عاشوری وگیتا موللی (1390). تاثیر آموزش­های فراشناختی در خواندن کودکان با مشکل شنوایی. تعلیم و تربیت استثنایی. 2 (108). 38 -47.
حاجوی، حسن (1396). بررسی تأثیر آموزش آگاهی واجی و تمییز شنیداری بر بهبود خواندن کودکان اول دبستان دارای افت شنوایی در شهرستان بهارستان استان تهران. پایان­نامه منتشرنشده کارشناسی ارشد روان­شناسی بالینی. دانشگاه علم و هنر تهران
حسنوند, مرضیه. فرهاد ترابی نژاد. جمیله ابوالقاسمی و محرم اسلامی. (1399). بررسی بیان آهنگ گفتار کودکان کاشت حلزون در قالب تکلیف خواندن و تقلید. طب توانبخشی. 9 (1). 194- 200.
حق­جو، اصغر. زهرا سلیمانی و هوشنگ دادگر. (1397). بررسی اثربخشی پروتز کاشت حلزون و سمعک بر کسب مهارت خواندن در کودکان کم­شنوا. مجله مطالعات ناتوانی. 8 (66). 69 -76.
حق­شناس، علی­محمد (1392). آواشناسی. تهران: نشر آگه
خوشنود، طیبه (1392). بررسی و تحلیل درک برخی عناصر زبرزنجیری در کودکان کاربر کاشت حلزون شنوایی در مقایسه با کودکان شنوا و همچنین نگاهی بر تأثیر جنسیت و سن کاشت. پایان­نامه منتشرنشده کارشناسی ارشد زبان­شناسی همگانی. دانشگاه سیستان و بلوچستان
خوشنود، طیبه (1392). بررسی و تحلیل درک برخی عناصر زبرزنجیری در کودکان کاربر کاشت حلزون شنوایی در مقایسه با کودکان شنوا و همچنین نگاهی بر تأثیر جنسیت و سن کاشت. پایان­نامه منتشرنشده کارشناسی ارشد زبان­شناسی همگانی. دانشگاه سیستان و بلوچستان
دانشمندان، نعیمه. (1384). توانبخشی شنوایی در کودکان کم شنوای شدید تا عمیق زیر 2 سال پس از ارایه توانبخشی شنوایی. بیماری­های کودکان ایران، 15(4)، 353-360.
دستجردی کاظمی، مهدی و زهرا سلیمانی (1385). آگاهی واج­شناختی چیست؟. پژوهش در حیطه کودکان استثنائی. (4). 931 -954.
رستمی، محمدرضا و ناهید بهارلویی. (1396). تعیین اثربخشی مداخله آموزشی آگاهی واج‌شناختی بر افزایش آگاهی واج‌شناختی دانش‌آموزان دارای کاشت حلزون فارسی زبان پایه اول دبستان‌های شهر اهواز. پژوهش در علوم توانبخشی. 13 (4). 209 -215.  
سلیمانی، زهرا و مهدی دستجردی کاظمی (1389). آزمون آگاهی واج‌­شناختی و ویژگی­های روان­‌سنجی آن. تهران: پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش
سلیمانی، زهرا. (1379). بررسی ارتباط آگاهی واج­شناختی و خواندن در کودکان 5/5 ساله و 5/6 ساله. آرشیو توانبخشی. 1 (2). 27- 35.
سلیمانی، زهرا. آرامی، امیر. محمودی بختیاری، بهروز و جلایی، شهره. (1387). ارتباط آگاهی واج­‌شناختی و نمره دیکته دانش­اموزان فارسی ­زبان دوم ابتدایی. تازه‌­های علوم شناختی. 10 (1). 21- 28.
صفائیان تیتکانلو، صدیقه. مالکی شاه محمود، تکتم. قیومی انارکی، زهرا. حارث آبادی، فاطمه. حدادی اول، مجید. سلطانی، محدثه و رجعتی حقی، محسن. (1399). مقایسه مهارت‌های آگاهی واج‌شناختی کودکان کاشت حلزون شده و کودکان طبیعی تک‌زبانه فارسی‌زبان چهار تا شش‌ساله. مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک. 23(6). 840- 849.
علی­نژاد، بتول (1399). مبانی واج­شناسی. اصفهان: دانشگاه اصفهان.
غلامیان عارفی، محدثه. مریم آذری‌ن­فر. سیده فاطمه حسینی و داوود سبحانی­راد (1399). بررسی رابطه خزانه واژگان و مهارت درک خواندن در سه گروه کودکان کم­شنوا، کاشت حلزون و سالم پایه چهارم مقطع ابتدایی شهر مشهد. علوم پیراپزشکی وتوانبخشی. 9 (2). 7 -15.
قیومی انارکی، زهرا، زهرا فتح‌علیزاده. میلاد کریمی، پرنیا پورمیرزایی، فاطمه حارث­‌آبادی و تکتم مالکی شاه­‌محمود (1402). مقایسه مهارت‌های واژگانی, دستوری, گفتمان روایتی و آگاهی واج­شناختی بین کودکان کم­‌شنوا و دارای شنوایی طبیعی و بررسی ارتباط بین این مهارت­‌های زبانی. کومش، 25(2)، 240-252.
کرد، نرگس. محمدرحیم شاهبداغی. سیده مریم خدامی. ماندانا نوربخش. شهره جلایی (1391). بررسی وابسته‌­های آکوستیکی آهنگ گفتار و قابلیت فهم گفتار در کودکان کاشت حلزون شده و مقایسه آن با کودکان دارای شنوایی طبیعی. توانبخشی نوین. 6 (4). 38 -43.
کرمی نوری، رضا و علیرضا مرادی (1387). آزمون خواندن و نارساخوانی (نما). تهران: دانشگاه تربیت معلم
محسنی، محمدحسین (1390). طراحی و بررسی برنامه آموزش آگاهی واج­‌شناختی بر رشد مهارت­های خواندن دانش‌­آموزان آسیب‌­دیده شنوایی. پایان‌­نامه منتشرنشده کارشناسی ارشد روان­شناسی تربیتی. دانشگاه تهران
مدرسی قوامی، گلناز (1398). آواشناسی: بررسی علمی گفتار. تهران: سمت
موسی نژاد جدی، الناز. شهرام واحدی. محمدعلی نظری و تورج هاشمی. (1397). محاسبه اندازه اثر در طرح‌های تک‌آزمودنی با استفاده از روش‌های ناهمپوش. فصلنامه علمی روش‌­ها و مدل­‌های روان­شناختی، 9 (35). 115 -130.
نوفرستی، اعظم و حمیدرضا حسن­آبادی (1397). تحلیل داده‌­ها در طرح­های آزمایشی تک‌­آزمودنی. رویش روان­‌شناسی. 7 (12). 291 -306.
ویسی، فرزاد (1400). تدوین برنامه درمانی آگاهی واج‌­شناختی و بررسی تأثیر آن بر مهارت­­های خواندن کودکان کاشت حلزون پایه اول دبستان. رساله منتشرنشده دکتری تخصصی گفتاردرمانی دانشگاه علوم پزشکی ایران
یعقوبی، افسانه و علی قربانی (1389). جمله‌نویسی و درک جملات نوشته شده در دانش‌آموزان کم­‌شنوا و شنوای پایه سوم دبستان در شهر همدان. شنوایی‌­شناسی. 19 (1). 32 -38.
 
Chan, Y. C. (2023). Reading comprehension of Chinese-speaking children with hearing loss: The roles of metalinguistic awareness and vocabulary knowledge. Language, Speech, and Hearing Services in Schools, 54(1), 241-259.
‏Golmohamadi, G., Sakhai, F., & Fadaei, A. R. (2019). The comparasive study between phonological awareness in normal and average hearing loss second elementary school student in Tehran. J Otolaryngol ENT Res, 11(2), 129-132.‏
Han, D. and Zhou, N. (2006). Tone production of mandarian Chinese speaking children with cochlear implant. International journal of pediatric otorhinilaryngology, vol 71, 875-880.
Lee, K. Y. and Hasselt C. A. (2002). Cantonese tone perception ability of cochlear implant children in comparison with normal-hearing children. International journal of pediatric otorhinolaryngology. 63, 137-147.
Moreno-Pérez, F. J., Saldaña, D., & Rodríguez-Ortiz, I. R. (2015). Reading efficiency of deaf and hearing people in Spanish. Journal of deaf studies and deaf education, 20(4), 374-384
Palmer, S. (2000). Assessing the benefits of phonics intervention on hearing-impaired children's word reading. Deafness & Education International, 2(3), 165-178.‏
Peng, S., Tomblin, J. B, and Turner, C. W. (2008). Production and perception of speech intonation in pediatric cochlear implant recipients and individuals with normal hearing. Department of speech pathology and audiology. University of Lowa, Lowa, IA. Printed in USA, vol 29. No, 3, 336-351.
Saeidmanesh, M., Hajavi, H., & Moradi, V. (2018). Evaluation of phonological awareness training on reading improvement and skills. Auditory and Vestibular Research, 27(4), 208-214.‏
Shadi, M. S., Hafez, N. G., Taha, S. A., & Hassan, E. M. (2022). Phonological awareness and reading abilities in elementary-school students with severe-to-profound prelingual hearing loss and unilateral cochlear implants. The Egyptian Journal of Otolaryngology, 38(1), 102.‏
Stewart, A., & Kobylas, M. (2017). A Systematic Review of the Efficacy of Phonics-Based Literacy Interventions for Children with Hearing Loss.‏
Tajalli, P., & Satari, S. (2013). Effectiveness of metacognitive strategies on reading skills of students with hearing disorders. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 84, 139-143.‏
Trezek, B. J., & Malmgren, K. W. (2005). The efficacy of utilizing a phonics treatment package with middle school deaf and hard-of-hearing students. Journal of Deaf Studies and Deaf Education, 10(3), 256-271.‏
Walker, E. A., Sapp, C., Dallapiazza, M., Spratford, M., McCreery, R. W., & Oleson, J. J. (2020). Language and reading outcomes in fourth-grade children with mild hearing loss compared to age-matched hearing peers. Language, Speech, and Hearing Services in Schools, 51(1), 17-28.‏
Wang, Y., Spychala, H., Harris, R. S., & Oetting, T. L. (2013). The effectiveness of a phonics-based early intervention for deaf and hard of hearing preschool children and its possible impact on reading skills in elementary school: A case study. American Annals of the Deaf, 158(2), 107-120.