آسیائی، مارال و نوربخش، ماندانا. (1399). «پارامترهای دیرش-بنیاد ریتم گفتار، سنجهای برای تشخیص تقلب فارسیزبانان در گفتار؟» پژوهشهای زبانی، سال 11، شماره 1(3)، صص 1-23.
بوبان، نگار. (1387). بنیانهای مشترک ریتم در موسیقی دستگاهی ایران و زبان فارسی، رسالة دکتری، دانشکدة هنر، دانشگاه الزهرا، تهران.
بیجنخان، محمود. (1396). نظام آوایی زبان فارسی. سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها(سمت).
ذوالفقاری، حسن. (1372). «بحر طویل فارسی»، رشد آموزش زبان و ادب فارسی، پاییز 1372، ش34. صص 28-35.
روانسالار، خدابخش. (1391). شاخصهای کمّی ریتم در شعر فارسی، انگلیسی و فرانسوی بر اساس فرضیهی خوشهای و نظریهی تنوعپذیری کشش، پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشکدة ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان.
شمیسا، سیروس. (1370). آشنایی با عروض و قافیه، تهران: فردوس.
طبیبزاده، امید. (1391). «ریتم در شعر عامیانة فارسی: بحثی دربارة هجای سکوت»، مجموعهمقالات هشتمین همایش زبانشناسی ایران، به کوشش دکتر محمد دبیرمقدم، تهران.
طبیبزاده، امید. (1401). وزن شعر عروضی فارسی: تحلیل و طبقهبندی براساس تقطیع اتانینی و نظریة واجشناسی نوایی، تهران: کتاب بهار و پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
مشهدی، محمدامیر. (1384). «تسکین و موسیقی شعر (مقایسه تسکین یا سکته عروضی در غزلهای انوری و خاقانی)»، پژوهشهای ادبی، شمارههای 9 و 10، صص 9-28.
معدنکن، معصومه؛ واحد، اسدالله و عبداللهزاده، حسن. (1396). «بازخوانی مؤلفههای موسیقیایی وزن شعر و عوامل مؤثر بر آن»، فنون ادبی، سال نهم، شماره 1(پیاپی 18)، صص 39-52.
موسوی، ندا. (1393). «مقایسة الگوی کشش واکهای در دو خوانش متفاوت شعر عروضی»، نشریة پژوهشهای زبانشناسی تطبیقی، س4، ش8، صص 27-33.
میرزائی، محمد؛ نقشبندی، شهرام؛ میثمی، حسین و شکری، یدالله. (1398). «نگاهی نو به اوزان شعر فارسی از دیدگاه زبانشناسی و ریتم»، مطالعات زبانی و بلاغی، سال 10، شماره 20، صص 417-448.
(ناتل)خانلری، پرویز. (1345). وزن شعر فارسی، ویراست دوم، تهران: بنیاد فرهنگ ایران.
نجفی، ابوالحسن. (1394). دربارة طبقهبندی وزنهای شعر فارسی، تهران: انتشارات نیلوفر.
وحیدیانکامیار، تقی. (1370). بررسی منشأ وزن شعر فارسی، چ1، مشهد: مؤسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی: مشهد.
Angelopoulou, G., Kasselimis, D., Goutsos, D., & Potagas, C. (2024). “A Methodological Approach to Quantifying Silent Pauses, Speech Rate, and Articulation Rate across Distinct Narrative Tasks: Introducing the Connected Speech Analysis Protocol (CSAP)”, Brain Sciences, Vol. 14, No. 5, pp. 1-21. https://doi.org/10.3390/brainsci14050466.
Asadi, H., Nourbakhsh, M., He, L., Pellegrino, E., & Dellwo, V. (2018). “Between-speaker rhythmic variability is not dependent on language rhythm, as evidence from Persia reveals”, International Journal of Speech Language and the Law, Vol. 25, No. 2, pp. 151-174. https://doi.org/10.1558/ijsll.37110 [In Persian]
Asiaee, M., & Nourbakhsh, M. (2020). “Durational parameters of speech rhythm, a measure for detection of Persian speakers’ use of disguise?” Journal of Language Researches, Vol. 11, No. 1, Issue 3, pp. 1-23. https://doi.org/10.22059/JOLR.2020.298600.666587 [In Persian]
Barbosa, P. A. (2023). “The Dance of Pauses in Poetry Declamation”, Languages, Vol. 8, No. 1, pp. 1-18. https://doi.org/10.3390/languages8010076
Bates, D., Mächler, M. ., Bolker, B. &, & Walker, S. (2015). “Fitting Linear Mixed-Effects Models Using lme4”, Journal of Statistical Software, Vol. 67, No. 1, pp 1-48. https://www.jstatsoft.org/index.php/jss/article/view/v067i01
Bilmes, J. (1992). “A Model for Musical Rhythm”, Proceedings of the 1992 International Computer Music Conference, ICMC 1992, pp. 207–210.
Blohm, S., Versace, S., Methner, S., Wagner, V., Schlesewsky, M., & Menninghaus, W. (2022). “Reading Poetry and Prose: Eye Movements and Acoustic Evidence”, Discourse Processes, Vol. 59, No. 3, pp. 159–183. https://doi.org/10.1080/0163853X.2021.2015188
Boersma, P. (2001). “Praat, a System Doing Phonetics by Computer”, Vol. 5, Nos. 9/10, pp. 341-345. https://www.fon.hum.uva.nl/praat/
Boulton, M. (1982). The Anatomy of Poetry, 2nd Ed, Routledge & Kegan Paul, United Kingdom.
Chew, E. (2007). “Tonal Theory for the Digital Age”, In Computing in Musicology, Vol. 15, pp. 51-72.
Dellwo, V., Leemann, A., & Kolly, M.-J. (2015). “Rhythmic variability between speakers: Articulatory, prosodic, and linguistic factors”, Journal of the Acoustical Society of America, Vol. 137, No. 3, pp. 1513-1528. https://doi.org/10.1121/1.4906837
Deo, A. & Kiparsky, P. (2011). “Poetries in Contact: Arabic, Persian, and Urdu”, Linguistic Insights - Studies in Language and Communication, Vol. 113, No. 1976, pp. 145-171.
Ding, N., Patel, A. D., Chen, L., Butler, H., Luo, C., & Poeppel, D. (2017). “Temporal Modulations in Speech and Music”, Neuroscience and Biobehavioral Reviews, Vol. 81, Part B, pp. 181-187. https://doi.org/10.1016/j.neubiorev.2017.02.011
Fabb, N. (2015). What is Poetry ? (UK (ed.); first). Cambridge University Press.
Goldman-Eisler, F. (1956). “The Determinants of the Rate of Speech Output and TheirR Mutual Relations”, Journal of Psychomatic Research, Vol. 1, Issue 2, pp. 137-143. https://doi.org/10.1016/0022-3999(56)90015-0
Horr, N. K., & Luca, M. Di. (2015). “Timing Rhythms : Perceived Duration Increases with a Predictable Temporal Structure of Short Interval Fillers”, PLoS ONE, Vol. 10, No. 10, pp. 1-12. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0141018
Ilchenko, O., Boichenko, M., Burka, N., & Humeniuk, I. (2024). Current Trends in Phonetic Studies, Collection of materials from the 7th Round Table with international participation (Issue April), National Technical University of Ukraine "Igor Sikorsky Kyiv Polytechnic Institute", "Politekhnika" Publishing House, 2024-140 pages, ISBN 978-966-990-117-0.
Jakobson, R. (1960). “Linguistics and poetics” in Style in Language, by Thomas A. Sebeok, pp. 1-27.
Khanlari, P. (1966). The Meter of Persian Poetry. Tehran: Bonyad-e Farhang-e Iran. [In Persian]
Krumhansl, C. L. (2000). “Rhythm and Pitch in Music Cognition”, Psychological Bulletin, Vol. 126, No. 1, pp. 159-179. DOI: 10.1037/0033-2909.126.1.159.
Lerdahl, F. (2001). “The Sounds of Poetry Viewed as Music”, Annals of the New York Academy of Sciences, Vol. 930, No. 1, pp. 337–354. https://doi.org/10.1111/J.1749-6632.2001.TB05743.X
Ma'dankan et. al. (2017). “Reviewing the musical component of rhythm of ‘poetry’ and the factors influencing it”, Literary Arts, Vol. 9, No. 1, Issue 18, pp. 39-52. [In Persian]
Makowski, D.; Ben-Shachar, M. S. Patil, I. & Lüdecke, D. (2020). “Methods and Algorithms for Correlation Analysis in R”. The Journal of Open Source Software, Vol. 5, No. 51, 2306. https://doi.org/10.21105/joss.02306
Margulis, E. H. (2024). “Silences in music are musical not silent : An exploratory study of context effects on the experience of musical pauses”, Music Perception, Vol. 24, No. 5, pp. 485-506. https://doi.org/10.1525/mp.2007.24.5.485
Mirzayi, M., Naghshbandi, S., Meisami, H., & Shokri, Y. (2020). “A New Approach to Persian Poetry Meters from Linguistics and Rhythm Viewpoints”, Journal of Linguistics and Rhetorical Studies, Vol. 10, No. 20, pp. 417-448. https://doi.org/10.22075/jlrs.2019.16987.1404
Mousavi, N. (2014). “Comparing vowel quantity in two different ʔaruz poetic recitations”, Iranian Journal of Comparative Linguistic Research, Vol. 4, No. 8, pp. 27-33. [In Persian]
Najafi, A. (2015). On the Classification of Persian Metrical Patterns, Tehran: Niloofar. [In Persian]
Nourbakhsh, M; Ghatreh, F. & Nournamaee, M. (2021). “Duration of CVC Syllables and Segments in the Phonetic Context of Persian Classical Poetry”, Proceedings of the 2nd International Conference on Laboratory Phonetics & Phonology (ICLPP), Alzahra University, Tehran, Iran.
Patel, A. (2010). Music, Language, and the Brain, 1st Edition, Oxford University Press, 520 pages.
Šturm, P. & Volín, J. (2023). “Occurrence and Duration of Pauses in Relation to Speech Tempo and Structural Organization in Two Speech Genres”, Languages, Vol. 8, No. 1, Issue 23, pp. 1-18. DOI: 10.3390/languages8010023.
Tabibzadeh, O. (2012a). “Rhythm in the Persian Folk Poetry: On the Silent Syllable”, The Proceedings of the 8th Conference on Iranian Linguistics, Vol. 1, pp. 493-504. [In Persian]
Tabibzadeh, O. (2012b). Persian Quantitative Meter: An analysis Based on Rhythmic Scansion and Prosodic Phonology, Tehran: Ketab-e Bahar& Institute for Humanities & Cultural Studies. [In Persian]
Todd, N. P. M. (1994). “The auditory “Primal Sketch”: A multiscale model of rhythmic grouping”, Journal of New Music Research, Vol. 23, No. 1, 25–70. https://doi.org/10.1080/09298219408570647
Tsur, R. (2017). “Metre , rhythm and emotion in poetry A cognitive Approach”, Studia Metrica et Poetica, Vol. 4, No. 1, pp. 7-40.
Vahidian Kamyar, T. (1991). On the Origins of Persian Prosodic Meter, 1st edition, Mashhad, Iran: Astan Print Pubs. [In Persian]
Wainwright, J. (2016). P o e t ry: The Basics, 3rd Edition, Routledge, Canada & NY, 288 pages.
Zellner, B. (1994). “Pauses and the Temporal Structure of Speech”, in Fundamentals of Speech Synthesis and Speech Recognition, Edited by: E. Keller, John Wiley & Sons, Chichester, England, pp. 41-62.