%0 Journal Article %T بررسی نقش ساخت اطلاع در خروج موضوع (با استناد به داده‌هائی از کردی جنوبی) %J زبان‌شناسی و گویش‌های ایرانی %I دانشگاه شیراز %Z 2538-3574 %A احمدی, سارا %A گوهری, حبیب %D 2022 %\ 08/23/2022 %V 7 %N 1 %P 1-20 %! بررسی نقش ساخت اطلاع در خروج موضوع (با استناد به داده‌هائی از کردی جنوبی) %K ساخت اطلاع %K خروج %K موضوع %K ضمائر جبرانی %K کردی جنوبی %R 10.22099/jill.2022.44032.1319 %X هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر ساخت اطلاع یا نحوة توزیع اطلاع بر روی تشکیل ساخت­های موسوم به خروج در کردی جنوبی (کلهری) است. بر این اساس سعی شده است تا مصادیق مبتدائی و کانونی عبارات شناسائی و احتمال خروج آن‌ها در داده­ها بررسی شود. ساخت اطلاع یکی از مهم‌ترین عواملی است که می‌تواند صورت نحوی جملات را دستخوش تغببر کند. این پژوهش عمدتاً بر اساس چارچوب ارائه‌شده در  لامبرکت (1994 و 2001) انجام گرفته است. برای گردآوری داده‌ها از شیوة میدانی، مشاهده، مصاحبه و مراجعه به منابع کتابخانه­ای استفاده شد. از لحاظ روش تحقیق، پژوهش حاضر توصیفی- تحلیلی است. نتایج نشان می‌دهد که فاعل و مفعول مبتدائی به عنوان موضوع­های اصلی در ساختار موضوعی بند می­توانند تحت فرایند خروج به چپ (به عنوان مبتدا) و خروج به راست (به عنوان ضد مبتدا) قرار بگیرند، در حالی که جای خالی آن‌ها در ساختار موضوعی به وسیلة ضمایر جبرانی (ضمیر محذوف فاعلی و ضمیر مفعولی پی‌بستی) پر می­شود. در مقابل، خروج موضوع کانونی از درون بند و قراردادن آن در آغاز یا پایان بند به صورت یک گروه اسمی منفک از لحاظ کلامی ناممکن یا نابجا تلقی می‌شود. بر اساس نتایج پژوهش، می­توان دو الگوی نحوی را در کردی جنوبی متصور شد. نخست، اگر موضوع­های فعلی کانونی باشند، شاهد توالی غیرمنعطف و بی­نشان  فاعل + مفعول+ فعل هستیم و اگر موضوع­ها مبتدائی باشند، آن‌گاه شاهد انعطاف­پذیری ساختار جمله و خروج آزادانة موضوع­ها و یا حتی حذف آن‌ها خواهیم بود.   %U https://jill.shirazu.ac.ir/article_6726_e365eb73fa76536a8df4ded04ca9b76a.pdf